26 Νοε 2015

Τι κάνουμε σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις!

Παραθέτουμε ένα χρήσιμο άρθρο από το News247.gr με ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσει ένας οδηγός σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, τι κάνουμε σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου, τι ισχύει για τα ανασφάλιστα οχήματα, τι αλλάζει εάν εμπλακούν περισσότεροι από δύο οδηγοί καθώς και η διαδικασία που ακολουθείται από την κλήση στην οδική βοήθεια μέχρι την αποζημίωση:
Καθημερινά, στους δρόμους και τα στενά των μεγαλουπόλεων, στις εθνικές οδούς και τις οδικές αρτηρίες της περιφέρειας, μεταξύ βιασύνης και απροσεξίας, σημειώνονται τροχαία ατυχήματα. Κάποια από αυτά, με πολύ μικρές υλικές ζημιές, κάποια άλλα όμως, με σοβαρούς τραυματισμούς ή και θανάτους.
Από την πιο απλή μέχρι την πιο σοβαρή περίπτωση, είναι απαραίτητο κάθε οδηγός, τόσο για τη δική του, όσο και για την ασφάλεια των άλλων εμπλεκόμενων μερών και διερχομένων οδηγών, να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει, εφόσον εμπλακεί σε τροχαίο.
Μιλήσαμε με τον κ. Στάθη Κωστάντη, Υπεύθυνο Αποζημιώσεων Κλάδων Προσωπικού Κινδύνου της AIG, για τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κανείς, από την ανταλλαγή στοιχείων μεταξύ οδηγών και την κλήση σε Τροχαία και οδική βοήθεια, μέχρι την αποζημίωση του οδηγού που δεν φέρει ευθύνη.

Τι κάνουμε σε περίπτωση εμπλοκής μας σε τροχαίο ατύχημα
Διασφάλιση ομαλής διεξαγωγής της κυκλοφορίας χωρίς να αλλοιωθούν τα στοιχεία στον τόπο του ατυχήματος.
Αυτό που πρώτα από όλα πρέπει να γίνει σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, είναι, οι εμπλεκόμενοι οδηγοί να σταματήσουν στο σημείο και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα προειδοποίησης των άλλων οδηγών πχ με την χρήση τριγώνου, ότι έχει γίνει κάποιο ατύχημα, ώστε να μπορέσει να διεξαχθεί ομαλά η κυκλοφορία των λοιπών οχημάτων.
Επειδή η μετακίνηση των οχημάτων είναι πιθανό να αλλάξει κάποια δεδομένα στον τόπο του ατυχήματος και να επηρεαστεί το θέμα της υπαιτιότητας συνιστάται να μην μετακινούνται τα οχήματα.
Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων, τυχαίνει τα οχήματα να είναι σε τέτοιο σημείο, ώστε να πρέπει να μετακινηθούν, τόσο για να διευκολύνουν την κυκλοφορία, όσο και γενικότερα για θέμα ασφάλειας.
Σε αυτές τις περιπτώσεις προτείνεται πριν την μετακίνηση οι εμπλεκόμενοι οδηγοί να τραβήξουν κάποιες φωτογραφίες χρησιμοποιώντας το κινητό τους τηλέφωνο διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο ότι διατηρούν στο αρχείο τους την αρχική θέση των οχημάτων για μελλοντική χρήση από την ασφαλιστική τους εταιρία ή τις Αστυνομικές Αρχές

Κλήση στην φροντίδα ατυχήματος και δήλωση ευθύνης
Αφού διασφαλιστεί η ομαλή κυκλοφορία των διερχομένων οχημάτων, οι εμπλεκόμενοι οδηγοί πρέπει να καλέσουν την βοήθεια ατυχήματος για να καταγράψει το συμβάν. Σε κάθε ασφαλιστήριο, κάθε οχήματος, υπάρχουν τα αντίστοιχα τηλέφωνα.
Η φροντίδα ατυχήματος θα φωτογραφίσει το σημείο του ατυχήματος και τα εμπλεκόμενα οχήματα και θα καλέσει τους οδηγούς, να συμπληρώσουν το έγγραφο δήλωσης ατυχήματος ή της φιλικής δήλωσης εάν υπάρχει, όπου θα αναφέρονται οι ακριβείς συνθήκες του ατυχήματος και το θέμα της υπαιτιότητας η αποδοχή ευθύνης από τον υπαίτιο οδηγό.
Το έντυπο της Φιλικής Δήλωσης είναι ένα έντυπο που υπογράφουν και οι δύο πλευρές τη στιγμή του ατυχήματος. Αν υπάρχει (έντυπο Φιλικής Δήλωσης), είναι καλό να υπογράφεται από τους εμπλεκόμενους οδηγούς, ακόμη και χωρίς την παρουσία της βοήθειας, η οποία ωστόσο φέρει το δικό της έντυπο, το οποίο συμπληρώνει και του οποίου αντίγραφο παίρνει η κάθε πλευρά.

Ανταλλαγή στοιχείων οδηγών και μαρτύρων
Επιτακτική ανάγκη είναι πάντως, τα εμπλεκόμενα μέρη να ανταλλάσσουν μεταξύ τους στοιχεία, ενώ, πολύ σημαντικό είναι, σε περίπτωση που υπάρχουν μάρτυρες, να κρατηθούν και τα στοιχεία των μαρτύρων, καθώς μπορεί στο μέλλον, να διαφωτίσουν ως προς τις συνθήκες του ατυχήματος.
Σε κάθε περίπτωση, η φροντίδα ατυχήματος καταγράφει από τη μεριά της, τα στοιχεία του πελάτη της, των άλλων εμπλεκόμενων μερών, καθώς και των μαρτύρων εάν είναι παρόντες.

Πότε επιβάλλεται η κλήση στην Τροχαία
Συχνά η πρώτη κίνηση ενός οδηγού, που έχει εμπλακεί σε τροχαίο, είναι να καλέσει την Τροχαία. Στην περίπτωση βέβαια, που οι ζημιές είναι πολύ μικρές, πολύ συχνά οι οδηγοί αποχωρούν από τον τόπο του ατυχήματος, χωρίς να περιμένουν να γίνει η καταγραφή.
Ωστόσο, καλό θα είναι πάντα, πέρα από την βοήθεια ατυχήματος να γίνεται και η αντίστοιχη κλήση στον σταθμό της Τροχαίας της περιοχής, ώστε να καταγραφεί το συμβάν. Το απόσπασμα της Τροχαίας είναι βασικό στοιχείο για την αποζημίωση του οδηγού που δεν φέρει ευθύνη, εφόσον είναι υπογεγραμμένο από τα εμπλεκόμενα μέρη και η μία πλευρά δέχεται την υπαιτιότητα.
Στο απόσπασμα της καταγραφής της Τροχαίας καλούνται να υπογράψουν οι εμπλεκόμενοι οδηγοί και να περιγράψουν στο αστυνομικό όργανο τις πορείες τους.
Με βάση το υπογεγραμμένο έντυπο της Τροχαίας είναι εύκολο για την ασφαλιστική εταιρία να διεξαχθεί συμπέρασμα, ως προς το πώς εκινείτο ο ένας και ο άλλος οδηγός, και το ποιος φέρει την ευθύνη. Μάλιστα, στην καταγραφή της Τροχαίας αναφέρονται σε ειδικό σημείο οι υπάρχουσες σημάνσεις, όπως μία σήμανση ΣΤΟΠ, οπότε αν ένας οδηγός υπογράψει το σχετικό έγγραφο, ότι είχε πορεία στην οποία υπήρχε ΣΤΟΠ, εξάγονται και τα ανάλογα συμπεράσματα.

Τι κάνουμε σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου
Στις περιπτώσεις, όπου έχουμε τραυματισμό ή και θάνατο, θα πρέπει να κληθεί άμεσα η αρμόδια αστυνομική αρχή, για να καταγράψει το συμβάν, τα εμπλεκόμενα μέρη να καλέσουν άλλες Αρχές όπως το ΕΚΑΒ, πυροσβεστική και να φροντίσουν για την διασφάλιση της ασφάλειας του τραυματία.
Οι τραυματίες δεν πρέπει ποτέ να μετακινούνται. Εάν τραυματίας είναι ένας μοτοσικλετιστής που φοράει κράνος και είναι στο οδόστρωμα, μία προσπάθεια βοήθειας ώστε να βγάλουμε το κράνος του, μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ζημιά ή να επιδεινώσει τον τραυματισμό του. Οι οδηγοί θα πρέπει να περιμένουν το ΕΚΑΒ, κάνοντας όσες ενέργειες απαιτούνται, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια του τραυματία, μέχρι να επιληφθούν οι αρμόδιες Αρχές.

Μεταφορά στο συνεργείο
Από το σημείο αυτό και μετά, αναλαμβάνει η οδική βοήθεια, να μεταφέρει το όχημα σε συνεργείο της επιθυμίας του πελάτη ή συνεργαζόμενο συνεργείο που διατηρεί η ασφαλιστική εταιρεία.

Αποζημίωση
Η δήλωση γίνεται από την πλευρά του κάθε εμπλεκόμενου μέρους τη στιγμή του ατυχήματος στην βοήθεια ατυχήματος ή και στην Τροχαία. Εάν υπάρχει αποδοχή ευθύνης, στην δήλωση ατυχήματος τότε διευκολύνεται η διαδικασία αποζημίωσης. Συχνό όμως φαινόμενο είναι να υπάρχει αντιδικία μεταξύ των οδηγών.
Σε αυτήν την περίπτωση η διαδικασία αποζημίωσης δυσχεραίνεται και ενδεχομένως να καθυστερήσει.
Στη συνέχεια, πρέπει να διαχωριστούν οι διάφορες περιπτώσεις. Εάν υπάρχει ομολογούμενη αποδοχή ευθύνης, τότε οι δύο οδηγοί μπορούν να συμπληρώσουν ένα έντυπο φιλικής δήλωσης και να προχωρήσει η διαδικασία της αποζημίωσης. Μεταξύ των περισσοτέρων ασφαλιστικών εταιρειών, εφαρμόζεται η συμφωνία του Φιλικού Διακανονισμού, σύμφωνα με την οποία η κάθε αναίτια πλευρά αποζημιώνεται από την ασφαλιστική εταιρεία της. Η προϋπόθεση πάντως, για να ισχύσει ο φιλικός διακανονισμός, είναι να υπάρχει αποδοχή ευθύνης από την υπαίτια πλευρά. Η πλειοψηφία των εταιρειών ακολουθεί τον Φιλικό Διακανονισμό, υπάρχουν όμως και εταιρείες που δεν μετέχουν.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την αποζημίωση Υλικών Ζημιών των οχημάτων είναι η διενέργεια πραγματογνωμοσύνης.
Ο πελάτης κανονίζει ένα ραντεβού με πραγματογνώμονα της ασφαλιστικής του εταιρείας, ο οποίος θα επισκεφτεί το συνεργείο που έχει επιλέξει ο ίδιος ή του έχει υποδείξει η εταιρεία του και θα πραγματοποιήσει την αυτοψία του οχήματος και θα συντάξει την έκθεσή του. Με το που θα ολοκληρωθεί η επισκευή του οχήματος και θα προσκομιστούν στην εταιρεία τα τιμολόγια επισκευής μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά (πχ καταγραφή τροχαίας) ολοκληρώνεται η διαδικασία αποζημίωσης του πελάτη.

Περισσότερα του ενός οχήματα και ανασφάλιστοι οδηγοί
Στην περίπτωση, που τα εμπλεκόμενα μέρη δεν είναι δύο αλλά περισσότερα, η διαδικασία είναι η ίδια, ωστόσο αυτό που διαφέρει, είναι ότι θα πρέπει η υπαίτια πλευρά να αποδεχθεί ευθύνη και για όλα τα υπόλοιπα μέρη. Συνήθως, όταν οι εταιρείες ανήκουν στη συμφωνία του Φιλικού Διακανονισμού, κάθε αναίτια πλευρά αποζημιώνεται από τη δική της ασφαλιστική εταιρεία. Εάν δεν ισχύσει ο φιλικός διακανονισμός ή δεν γίνει αποδοχή ευθύνης, η υπαίτια εταιρεία είναι εκείνη η οποία θα πρέπει να αναλάβει να εξετάσει την αποζημίωση όλων των εμπλεκόμενων  μερών.
Στις περιπτώσεις όπου στο ατύχημα έχει εμπλακεί ανασφάλιστο όχημα και φέρει την υπαιτιότητα, πρέπει να κληθεί η Τροχαία, ώστε να γίνει σχετική καταγραφή από δημόσια Αρχή, και να γίνει αποδοχή ευθύνης. Υποχρέωση αποζημίωσης υλικών ζημιών που προκλήθηκαν από ανασφάλιστο όχημα φέρει το Επικουρικό Κεφάλαιο. 
Ωστόσο, εάν ο υπαίτιος ανασφάλιστος οδηγός, αποδεχθεί ευθύνη,  ο αναίτιος οδηγός μπορεί να απευθυνθεί στην ασφαλιστική του εταιρεία με την ασφαλιστική του εταιρεία, για την αποζημίωσή του  και στη συνέχεια η ασφαλιστική εταιρεία θα ζητήσει να επανεισπράξει τα χρήματα της αποζημίωσης από το Επικουρικό Κεφάλαιο.
Λιγότερες περιπτώσεις είναι αυτές, που ο πελάτης πηγαίνει απευθείας στο Επικουρικό Κεφάλαιο και αυτό γίνεται, όταν δεν υπάρχει αποδοχή ευθύνης από τον ανασφάλιστο οδηγό  ή ο ανασφάλιστος οδηγός έχει εγκαταλείψει τον τόπο του ατυχήματος. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν μπορούν να αποζημιώσουν τον πελάτη τους, αφού διακυβεύεται το θέμα επανείσπραξης του ποσού αποζημίωσης από το Επικουρικό Κεφάλαιο. Το παραπάνω βέβαια μπορεί να αντιμετωπιστεί εάν ο πελάτης έχει στο συμβόλαιό του την κάλυψη των ιδίων ζημιών οπότε κάνοντας χρήση αυτής της κάλυψης μπορεί να επισκευάσει το όχημά του και να αποζημιωθεί από την ασφαλιστική του εταιρία.
(Πηγή: News247.gr)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου